banner

Επερώτηση μεταξύ του Προέδρου του ΚΕΑΔ, κ. Ευάγγελο Ντούλε και τον Πρωθυπουργό κ. Έντι Ράμα – 04/12/2014

Επερώτηση με τον Πρωθυπουργό, κ. Έντι Ράμα, που ζητήθηκε από τον βουλευτή Ευάγγελο Ντούλε σχετικά με την κατάσταση του σεβασμού των ανθρώπινων δικαιωμάτων και μειονοτήτων, καθώς και τις κυβερνητικές πολιτικές στο πλαίσιο των διαδικασιών ενσωμάτωσης. Βάσει του άρθρου 96 του κανονισμού, ο κ. Ευάγγελος Ντούλες καλείται να υποβάλει την επερώτηση για όχι περισσότερο από 7 λεπτά. Ναι, κ. Ντούλε.

 

Ευάγγελος Ντούλες - Αξιότιμε Πρόεδρε του Κοινοβουλίου, Αξιότιμοι Συνάδελφοι, Αξιότιμε Πρωθυπουργέ, μόλις εγκρίναμε τα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου της Ραδιοτηλεόρασης, τα μέλη που ανήκουν στην πλειοψηφία. Μόλις παραβιάσαμε και πάλι τα βασικά δικαιώματα των μελών των εθνικών μειονοτήτων. Δεν μπορεί να νοηθεί ένα Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης στο οποίο δεν εκπροσωπείται η κοινότητα των εθνικών μειονοτήτων σε μια χώρα. Κατ ‘αρχάς, πριν προχωρήσω με την επερώτηση, επιτρέψτε μου να σας ευχηθώ για την έκθεση σας που άνοιξε σήμερα στο Παρίσι και να σας ευχηθώ καλή επιτυχία! Δεύτερον, επιτρέψτε μου να εκφράσω τις ευχαριστίες για όλους τους συναδέλφους βουλευτές και για την προσοχή τους και των υπουργών σε αυτήν την επερώτηση, που εκλαμβάνεται με θετικό τρόπο και όχι ως γεγονός ότι έμειναν για να δημιουργήσουν ένα ψυχολογικό πλεονέκτημα για τον Πρωθυπουργό. Οι λόγοι για τους οποίους ζήτησα από αυτήν την επερώτηση είναι μερικοί. Μετά από λίγες μέρες γιορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και, κατά συνέπεια, των μειονοτήτων. Και ειδικά γιορτάζουμε την έγκριση της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Θα υπάρξουν πολλές δραστηριότητες, θα υπάρξουν πολλές στάσεις, αλλά όπως πάντα σπάνια θα είναι εκείνα για τα δικαιώματα των μελών των εθνικών μειονοτήτων. Ως εκ τούτου, αυτό είναι ένας ακόμη λόγος ότι αυτή η αντιπαράθεση, αυτή η επερώτηση, να συμβάλλει στην ενίσχυση των δικαιωμάτων των μειονοτήτων στη χώρα μας και των εθνοτικών μειονοτήτων. Από την άλλη πλευρά, ένας λόγος για να ζητήσω από αυτήν την επερώτηση είναι η κατάσταση ποιοτικά διαφοροποιημένη, θετική, για τη χώρα μας μετά τη λήψη της θέσης της υποψήφιας χώρας. Η χώρα απαιτεί πολλές μεταρρυθμίσεις σε όλους τους τομείς της ζωής στη χώρα, κύριε Πρωθυπουργέ, παρ’ ότι ορισμένα θέματα μας ενώνουν, κάποια μας χωρίζουν, μερικώς ή πλήρως, αλλά δεν βλέπουμε να αναφέρεται ή να υπάρχει προθυμία να αναλάβουν τέτοιες πρωτοβουλίες ή μεταρρυθμίσεις που στοχεύουν τη διαστασιολόγηση της κυβερνητικής πολιτικής και του κράτους απέναντι στα μέλη των εθνικών μειονοτήτων. Ενώ για να πάρουμε τη θέση της υποψήφιας χώρας, ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των μειονοτήτων αποτελεί μια από τις πέντε βασικές προτεραιότητες, επίσης, η προτεραιότητα στο άνοιγμα των διαπραγματεύσεων με την ΕΕ παραμένει ίδια, πολύ περισσότερο σε κεφάλαια διαπραγματεύσεων με την ΕΕ, το κεφάλαιο για τα δικαιώματα των μειονοτήτων είναι ένα από τα πιο σημαντικά. Κύριε Πρωθυπουργέ, από την άλλη πλευρά είμαστε σε δύσκολη οικονομική κατάσταση, όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και πέρα, στην ήπειρο, αν όχι σε παγκόσμιο επίπεδο. Συχνά οι δύσκολες οικονομικές καταστάσεις βαραίνουν περισσότερο τα μέλη των εθνικών μειονοτήτων. Δημιουργούν προϋποθέσεις για διαχωρισμούς, δημιουργούν συχνά προϋποθέσεις για εντάσεις. Γι ‘αυτό ζήτησα αυτήν την επερώτηση για να προσανατολιστείτε εσείς και εμείς μαζί σας στη λήψη όλων αυτών των προληπτικών μέτρων για την αποφυγή παρόμοιων καταστάσεων. Ένας άλλος λόγος που θέλω να κάνουμε αυτήν την επερώτηση είναι οι αναφορές σας κατά τη διάρκει της ιστορικής επίσκεψης στο Βελιγράδι και στο Πρέσεβο, όπου μιλήσατε για μια αξιοζήλευτη θέση των εθνικών ελληνικών μειονοτικών δικαιωμάτων στην Αλβανία. Σίγουρα τα δικαιώματα είναι παγκόσμια και ηθελημένα ή όχι, έχετε κάνει ένα λάθος. Αν για τις μειονότητες όπου κι αν αυτές βρίσκονται, εσείς διατηρείτε τη θέση των δικαιωμάτων, όπως εκείνα της ελληνικής εθνικής μειονότητας, σας διαβεβαιώνω όχι με τη γλώσσα μου, αλλά τη γλώσσα των συμβάσεων και διεθνών εκθέσεων ότι είναι ένα πλαίσιο μη αποδοτικό και ανεπαρκές, το οποίο όχι μόνο εγγυάται, αλλά συχνά θίγει τα βασικά δικαιώματα που είναι κατοχυρωμένα και αλλαγμένα σε απαραβίαστους κανόνες στις ευρωπαϊκές πραγματικότητες που εμείς θέλουμε να προσαρμοστούμε και να ενταχθούμε ως άξια μέλη με πλήρη δικαιώματα της ευρωπαϊκής οικογένειας. Ένας άλλος λόγος που ζήτησα αυτήν την επερώτηση, είναι το γεγονός ότι στην προοδευτική αναφορά το 2014 αναφέρεται σε μια ομάδα εργασίας που έχει δημιουργηθεί από την κυβέρνηση, η οποία θα εξετάσει τις παρατηρήσεις, συστάσεις, συμβουλές που προέρχονται από το Ευρώπαικό Συμβούλο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και άλλους πολυμερείς οργανισμούς, σε σχέση με τα δικαιώματα των μειονοτήτων. Θα ήθελα να έχουμε, ως Κοινοβούλιο, αλλά και πέρα από αυτό, μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα αυτής της επιτροπής, των αρχώς στις οποίες βασίζεται η ίδρυσή της και η προοπτική της, όσον αφορά το προϊόν της εργασίας του. Θα ήθελα, για το τελευταίο αυτό σημείο, αν είχατε την καλοσύνη να μας το κάνετε λίγο πιο σαφή, εφ’όσον το Υπουργείο Εξωτερικών έχει δηλώσει στην Επιτροπή της ΕΕ ότι εργάζεται για να καλύψει τα νομικά κενά που έχουν εντοπιστεί. Ποια είναι τα νομικά κενά που έχετε εντοπίσει; Πώς σκέφτεστε να τα αντιμετωπίσετε; Σε ποια κατεύθυνση θα αποσαφηνίσετε και θα ολοκληρώσετε τις πολιτικές; Είναι θεσμοθετημένος ο διάλογος μεταξύ αυτής της ομάδας εργασίας και των μειονοτήτων; Σε ποιο επίπεδο; Τελικά, πότε έχετε προγραμματίσει την ολοκλήρωση της εργασίας αυτής της ομάδας και πότε θα έρθει το προϊόν της στο κοινοβούλιο για τη νομοθετική έγκριση; Ευχαριστώ! Ιλίρ Μέτα – Ευχαριστώ, κ. Ντούλε! Το λόγο έχει ο Πρωθυπουργός, κ. Έντι Ράμα.

 

Έντι Ράμα – Ξεκινάω από εκεί όπου ξεκίνησε και ο φίλος μας Ευάγγελος Ντούλες, στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. Στην πραγματικότητα, πιστεύω ότι, όνυας ένας προσεκτικός παρατηρητής της προόδου της νομοθεσίας όσον αφορά τις μειονότητες, του Βαγγέλη δεν του αναλογούσε να κάνει το λάθος που έκανε, διότι είναι ακριβώς η αλλαγή στη νομοθεσία, πιο πριν υπήρξε και μετά αφαιρέθηκε η παρουσία ενός εκπροσώπου της μειονότητας, η οποία έχει κάνει το θέμα της επιλογής του Συμβουλίου εντελώς ανοιχτό, εξολοκλήρου απολίτιστο και εντελώς ανεξάρτητο από τη θέλησή μας, η οποία μερικές φορές πρέπει επίσης να υπόκειται στις υποψηφιότητες, οι οποίες, ίσως, αν ήταν το θέμα να επιλέξουμε, δεν θα τις είχαμε επιλέξει, μιλώντας γενικά, είναι η ροή που προέρχεται από την έκφραση του ενδιαφέροντος να γίνουν μέλη αυτού του Συμβουλίου. Έτσι, εμείς μπορεί να είχαμε στο Συμβούλιο όχι έναν, αλλά και πέντε μέλη της μειονότητας εάν θα είχαν κάνει αίτηση και αν πληρούσαν τα κριτήρια αυτά και με τον ανταγωνισμό που υπήρχε για το Συμβούλιο δεν θα ήταν τρομερά δύσκολο. Από αυτή την άποψη, πιστεύω ότι το να ζητήσεις τώρα ή να θεωρήσεις παράβαση των δικαιωμάτων των μειονοτήτων το Συμβούλιο που μόλις εγκρίναμε ότι δεν υπάρχει κανείς απο τα μέλη της μειονότητας, είναι σαν να ψάχνεις βελόνα στα άχυρα. Από την άλλη πλευρά, πιστεύω ότι η στάση της ομάδας στην αίθουσα είναι η πιο ουσιαστική έκφραση του σεβασμού για σένα Βαγγέλη, για το Κόμμα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για μια ιστορική σχέση μεταξύ του ΣΚ, του ΣΚΕ και το κόμμα που εσύ διοικείς, ανεξαρτήτως από καμιά ιστορική απόκλιση του παρελθόντος από το κόμμα σου. Όσον αφορά το Βελιγράδι, επαναλαμβάνω, αν υπάρχουν λίγα πράγματα για τα οποία μπορούμε να είμαστε υπερήφανοι μπροστά στον κόσμο, ακόμη και μπροστά στους γείτονες του Βορρά και του Νότου, είναι η συμπεριφορά μας με τις μειονότητες ως Αλβανοί στην Αλβανία και ως Αλβανοί στο Κόσοβο, λοιπόν σε αυτά τα δύο αλβανικά κράτη όπου δεν υπάρχει τελειότητα (σίγουρα θα είναι μεγάλη απαίτηση να μιλήσουμε για τελειότητα), αλλά όπου υπάρχει μια κατάσταση και μια σχέση με τις μειονότητες, όπως πουθενά αλλού στα παλιά Βαλκάνια και στα νέα Βαλκάνια και όπως πουθενά αλλού στις χώρες της περιοχής, μέλη της ΕΕ, υποψήφιοι της ΕΕ, διεκδικητές για την ΕΕ. Αυτό είναι λίγο, ίσως για σένα, αλλά είναι 100% ασφαλές. Είναι τόσο ασφαλές, όσο, όταν ζητάμε από τους γείτονές μας στο Βορά ότι οι Αλβανοί του Πρέσεβου να έχουν, ούτε περισσότερο ούτε λιγότερο, όσα έχουν οι Σέρβοι του Κόσοβου, σε εκείνους φαίνεται λες και τους ζητάμε να πάνε τους Αλβανούς στο φεγγάρι . Στην πραγματικότητα, όταν κοιτάξουμε την ιστορία, δεν φταίνε, γιατί από αυτήν την ιστορία μαθαίνουμε ότι το βρίσκουν δύσκολο να το καταλάβουν αυτό. Ελπίζουμε ότι με τη διαδικασία που ξεκίνησε, να το καταλάβουν! Όσον αφορά την οικονομική κατάσταση και την πιθανότητα ότι αυτή η κατάσταση να επιβαρύνει τη μειονότητα, πιστεύω ότι είναι ένα επιχείρημα πολύ τραβηγμένο για να το λάβω σοβαρά. Η ιστορία των Αλβανών και των Ελλήνων αντίστοιχα υπήρξε μια ιστορία γεμάτη αλληλεγγύη, όταν τίθεται το θέμα να δώσουμε ψωμί στους Έλληνες που εγκατέλειπαν τη χώρα τους σε συνθήκες ενός άγριου πολέμου, ακριβώς όπως έχει συμπληρωθεί με αλληλεγγύη, ακόμη και όταν έχει έρθει η σειρά να φιλοξενήσουν Αλβανούς, αν και όλοι γνωρίζουμε πόσο δύσκολη ήταν η διαδικασία να δεχθεί η Ελλάδα, Αλβανούς ως ανθρώπους με τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες αρετές όπως οι ίδιοι. Έτσι, δεν υπάρχει καμία περίπτωση και καμιά στιγμή στην κοινή μας ιστορία ότι σε αυτή την πλευρά του συνόρου η μειονότητα να έχει αντιμετωπιστεί ως ένα πρόβλημα, ή να έχουν παραβιαστεί τα δικαιωμάτων ως μειονότητα. Επιπλέον, αν διαβάσουμε τι λέγεται για την Αλβανία σε αυτή τη σχέση με τις μειονότητες, δεν είναι επίτευγμα αυτής της κυβέρνησης, αλλά είναι επίτευγμα όλων των Αλβανικών κυβερνήσεων πως σε αυτή την περίπτωση, όπως και σε κάποια άλλα θέματα πολύ πιο μεγάλα από τα εσωτερικά μας προβλήματα, που ήταν συνεπείς στο σεβασμό προς τις μειονότητες και στην προσπάθεια για συνεχή βελτίωση του νομικού πλαισίου για την προστασία τους. Τόσο αλήθεια είναι αυτό, όσο η Αλβανία έχει ένα πολύ θετικό ισοζύγιο για την εκπλήρωση των προτύπων για τα ανθρώπινα δικαιώματα, αν δούμε την εκτίμηση που κάνει ο ΟΗΕ και τόσο αληθινό είναι αυτό, καθώς σήμερα η Αλβανία είναι μέλος, από φέτος, του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στα Ηνωμένα Έθνη, παίρνοντας μια ψήφο πολύ πειστική, η οποία σχετίζεται με το γεγονός ότι οι Αλβανοί της περίοδου που έχουμε ζήσει σε ένα μεταβατικό στάδιο, όπως η ελευθερία ή η γενική ανάπτυξη της ταυτότητάς μας σε νέες συνθήκες δημιουργήθηκε μετά την πτώση του κομμουνισμού, είναι ευρέως γνωστό και εκτιμάται για το σεβασμό προς τις μειονότητες. Μεγάλο ρόλο εδώ έχει διαδραματίσει το κράτος του Κόσοβου με την εξωπραγματική και υποδειγματική προσπέραση του παρελθόντος που έκανα οιΑλβανοί του Κόσοβου, δημιουργώντας ιδανικές συνθήκες για τη Σερβική μειονότητα στο Κόσοβο. Αλλά, χωρίς αμφιβολία, ρόλο σ’αυτήν την αξιολόγηση παίζει και ο ανταγωνισμός με τον οποίο η Αλβανία έχει αντιμετωπιστεί αυτό το ζήτημα. Υπερασπίζομαι την πεποίθηση ότι στην Αλβανία δεν υπήρξε, δεν υπάρχει και δεν μπορεί να υπάρξει ένα πραγματικό πρόβλημα για τις μειονότητες. Απεναντίας υπάρχει μια πλήρη προθυμία να τελειοποιήσουν τη νομοθεσία. Φυσικά, ακόμη και εκείνο που συμβαίνει τώρα, έτσι ώστε για πρώτη φορά τα μειονοτικά σχολεία έχουν εφοδιαστεί με κείμενα της ελληνικής γλώσσας πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς (πράγμα το οποίο, αν δεν κάνω λάθος, έχεις υποστηρίξει και εσυ φίλε μου, δημοσίως) δείχνει ότι η προθυμία και τα βήματα είναι εκεί διαδοχικά. Η δημιουργία των συνθηκών ούτως ώστε κανένα παιδί της μειονότητας να μη χάσει το δικαιώμα στην εκπαίδευση στη μητρική τους γλώσσα, η επαναλειτουργία κάποιων τάξεων που ζητήθηκαν απευθείας από ορισμένες μειονοτικές περιοχές με παιδιά ομογενών επαναπατρισμένα και όχι μόνο η καθιέρωση της ελληνικής ως ξένη γλώσσα στις τελικές εξετάσεις του λυκείου και η αναθεώρηση των βιβλίων της ιστορίας, μέσω μιας κοινής επιτροπής είναι η έκφραση αυτής της βούλησης. Ήρθε η ώρα να επανεξετάσουμε την ιστορία ο ένας με τον άλλον. Εγώ θέλω πολύ να ελπίσω ότο από την άλλη πλευρά, και η Ελλάδα θα είναι σοβαρή στην αναθεώρηση των βιβλίων της ιστορίας, όταν διδάσκει τα παιδιά της, όταν μιλάει μ’αυτά για τις σχέσεις με τους γείτονες Αλβανούς, γιατί όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχει μια μεγάλη προσπάθεια και μεγάλη χυδαιότητα στα σχολικά βιβλία στο σύνολο. Στην περίπτωση της ιστορίας, αν είμαστε εδώ, είμαστε επειδή θέλουμε να κάνουμε μια επανεκτίμηση με εμπειρογνώμονες των δύο μερών για την αποστρατιωτικοποίηση της ιστορίας. Όσον αφορά αυτό που ζητήσατε στο τέλος, τι ακριβώς συνέβη σχετικά με τις πρωτοβουλίες της διαδικασίας ολοκλήρωσης, η πέμπτη προτεραιότητα, η οποία εξακολουθεί να αποτελεί βασική προτεραιότητα για μας όχι απλώς να ενταχθεί, αλλά να ενισχύσει το κράτος του δικαίου, ήταν ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένων των μειονοτήτων. Έχουμε φτάσει σε μια φάση της ιστορία μας, που όταν και ο Παντελής Μάικος δέχεται κάτι που θεωρούνταν απαράδεκτο για οποιονδήποτε μέχρι χθες και είναι ένα στάδιο της ιστορίας που δείχνει μια μεγαλύτερη κοινωνική εξέλιξη. Δηλαδή, όχι ότι με την ελληνική μειονότητα δεν έχουμε κανένα πρόβλημα, αλλά οτι τώρα είμαστε σε εντελώς διαφορετικές συνθήκες, και το λέω με μεγάλη υπερηφάνεια. Ως εκ τούτου, πιστεύω, αγαπητέ Βαγγέλη, είναι καιρός να δούμε μαζί τι μπορούμε να κάνουμε περισσότερο, αυτό το φωτεινό παράδειγμα της Αλβανίας και των Αλβανών στην περιοχή, στη Βόρεια και τη Νότια, επαναλαμβάνω, και τον κόσμο στον οποίο ζούμε, ως ένα παράδειγμα του σεβασμού των μειονοτήτων, να τον κάνουμε ακόμα πιο λαμπερό, να τον κάνουμε ακόμα πιο ουσιαστικό, σαν δύναμη του παραδείγματος με το οποίο θέλουμε να επιβληθούμε στους άλλους για τις ελευθερίες και τα δικαιώματα των Αλβανών όπου κι αν ζουν. Είμαστε πολύ άνετα, για να πω την αλήθεια, όταν μιλάμε με όλους τους γείτονές μας, επειδή σε αυτό το σημείο, εξαιτίας μιας πολύ επίπονης ιστορίας, αλλά και με μεγάλη επιτυχία για τους Αλβανούς σε αυτά τα 20 χρόνια, έχουμε την ευκαιρία να είμαστε υπεράνω σε αυτή τη πτυχή όπου κανείς δεν μπορεί να μας δώσει καμιά διάλεξη. Αντίθετα, εάν το επιθυμείτε, μπορούμε να δώσουμε διαλέξεις. Είναι μια από τις λίγες, αν όχι η μοναδική περιοχή, με τη θρησκευτική συνύπαρξη, όπου μπορούμε να σταθούμε ήσυχα απέναντι στον οποιονδήποτε, γιατί κανείς δεν μπορεί να μας δώσει καμιά διάλεξη. Έχοντας πει αυτό, σίγουρα το Κόμμα Ένωσης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων αποτελεί προστιθέμενη αξία σε έναν συνασπισμό που έχει ως στόχο να δώσει σ’αυτό το παράδειγμα περισσότερη δύναμη. Όταν λες πού είναι οι πρωτοβουλίες, δεν ξέρω τι άλλο μπορείς να κάνεις καλύτερα με το κόμμα σου από το να προωθήσεις αυτές τις πρωτοβουλίες. Γνωρίζω ότι η θέση του να ζητάς λογαριασμό χωρίς να έχεις κάνει τίποτα δεν είναι πολύ άνετη, αλλά πιστεύω ότι, αν δώσεις συγκεκριμένες προτάσεις, με βάση την πολύχρονη εμπειρία, με βάση τις συμβάσεις, τα έγγραφα και τις φιλοδοξίες μας, σίγουρα θα κάνουμε ακόμη περισσότερα. Αυτό το χρόνο, μπορούμε να πούμε ότι οδεύουμε προς την κατεύθυνση να κλείσει το έτος με έναν πολύ θετικό ισολογισμό και συγκεκριμένο σε σχέση με την ελληνική μειονότητα στη συγκεκριμένη περίπτωση και με άλλους. Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθώ σε ένα μόνο σημείο, ξεκινώντας όχι από ό,τι ειπώθηκε πριν, ευτυχώς δεν συνέβη, αλλά από ό, τι λέγεται στις μέρες προς αυτή την επερώτηση, το θέμα της Χειμάρρας θα πρέπει να το αφήσουμε εκτός, επειδή το θέμα της Χειμάρρας είναι εκτός και δεν έχει καμία σχέση με το πρόβλημα των μειονοτήτων και τα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε και να λύσουμε από κοινού. Η Χειμάρρα είναι εξ ολοκλήρου όπως το Κούξι και η Τροπόγια. Όσο σας νοιάζει η Τροπόγια τόσο πρέπει να σας νοιάζει και η Χειμάρρα. Κατά τα άλλα, ξέρω ότι το κόμμα Ένωση Ανθρωπίνων Δικαιώματα ψηφίζεται και στη Τροπόγια και στο Κούξι και στη Χειμάρρα χωρίς καμία αμφιβολία. Ιλίρ Μέτα – Ευχαριστώ! Το λόγο έχει ο βουλευτής Ευάγγελος Ντούλες, για να μιλήσει σχετικά με την απάντηση του Πρωθυπουργού, ο χρόνος είναι μέχρι 15 λεπτά.

 

Ευάγγελος Ντούλες - Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την πρόβλεψη, ότι χάρη στον Υπουργό Παιδείας από την πλευρά μου έγιναν δημόσια στα ΜΜΕ, διότι είναι γεγονός ότι μετά από πολλά χρόνια, ήταν η πρώτη χρονιά στα σχολικά εγχειρίδια δόθηκαν από τη πρώτη μέρα στα σχολεία. Δεύτερον, αλήθεια ο τρέχοντας νόμος για το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης δεν το προβλέπει, αλλά όχι και εμείς. Το Συμβούλιο της Ευρώπης και οι συστάσεις του Φεβρουαρίου 2014, οι οποίες δεν αφορούν μόνο άλλες κυβερνήσεις, αλλά και με την πλειοψηφία της κυβέρνησής μας, εντοπίζουν το κενό στην αντιμετώπιση των δικαιωμάτων των μελών των εθνικών μειονοτήτων στα μέσα ενημέρωσης. Με την εξαίρεση των τοπικών μέσων ενημέρωσης, δεν υπάρχουν εκπομπές στα εθνικά μέσα μαζικής ενημέρωσης ούτε στη γλώσσα των μειονοτήτων και ούτε με θέμα των μειονοτήτων. Ποιος περισσότερο από ένα μέλος της μειονότητας, όπως για την αναγνώριση, για την ευαισθησία και τη δέσμευση ,μπορεί να εξυπηρετήσει αυτή την αποστολή με το να είναι παρών σε αυτές τις δομές; Κανένα μέλος της μειονότητας δεν είναι στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. Οι άλλες χώρες με πιο προηγμένες μεθόδους έχουν χάσει το νήμα της λογικής όπου με πολύ αυστηρότητα εγγυώνται την εκπροσώπηση των μειονοτήτων σε αυτές; Γι’ αυτό, νομίζω ότι αυτή είναι μια πτυχή που θα πρέπει να εξεταστεί. Προσωπικά έκανα το αδύνατο. Επικοινώνησα με τους εκπροσώπους σας του Σοσιαλιστικού Κόμματος, επικοινώνησα και με τους εκπροσώπους της αντιπολίτευσης με σκοπό να μην χαλάσει η πολιτική ισορροπία. Υπήρξε κατανόηση. Πώς, γιατί και ποιο ήταν το κίνητρο που χάλασε αυτή η συμφωνία εξ αρχής, δεν μπορώ να το γνωρίζω. Μόνο μία εξυπηρέτηση θα μπορούσε να υπάρχει· για την βελτίωση των πραγματικοτήτων στη χώρα μας. Κύριε Πρωθυπουργέ, μοιραζόμαστε μια διαφορετική άποψη. Τα δικαιώματα των μειονοτήτων στην Αλβανία δεν υπόκεινται σε διμερείς συμφωνίες με οποιαδήποτε άλλη χώρα. Τα δικαιώματα των μειονοτήτων στην Αλβανία υπόκεινται στη νομοθεσία της Δημοκρατίας της Αλβανίας, είναι υποχρεώσεις και δεσμεύσεις της Δημοκρατίας της Αλβανίας σε διεθνείς συμβάσεις και μηχανισμούς, που τους έχουν εγκρίνει. Η σύγκριση με άλλες χώρες είναι χρήσιμη για τις δημόσιες συζητήσεις, αλλά όχι ως μια αντανάκλαση της πραγματικότητας στη χώρα μας, γι’ αυτό δεν θέλω να προχωρήσω περαιτέρω με αυτό. Για όλους εκείνους που ασχολούνται με τα δικαιώματα των μειονοτήτων και των ανθρώπων υπάρχει ένα κλασικό τριώνυμο: Νομοθεσία, η δομή της εφαρμογή αυτής της νομοθεσίας, κυρίαρχη και συνοδευτική νοοτροπία σχετικά με αυτά τα φαινόμενα. Συντόμως, θα σας αναφέρω τις παρατηρήσεις της τρίτης έκθεσης του Συμβουλίου της Ευρώπης και παράλληλα του ψηφίσματος του Συμβουλίου των Υπουργών των χωρών του Συμβουλίου της Ευρώπης, το Φεβρουάριο του 2014. Η τρίτη έκθεση ήταν του Νοεμβρίου του 2011. Σχετικά με την νομοθεσία, το ψηφίσματα του Συμβουλίου των Υπουργών επισημαίνει: “Το ισχύον νομικό πλαίσιο δεν αντιμετωπίζει με σαφήνεια και με επαρκής λεπτομέρειες ορισμένα θέματα που επηρεάζουν την εφαρμογή της σύμβασης-πλαισίου. Ένας νόμος για τις εθνικές μειονότητες θα κάλυπτε το κενό της υφιστάμενης νομοθεσίας και θα αποσαφήνιζε τις πολιτικές έναντι των μειονοτήτων. Τα προβλήματα θα πρέπει να αντιμετωπιστούν με διάφορους τρόπους, όπως: ποια είναι τα νομικά κριτήρια για την αναγνώριση ως διεθνούς μειονότητα, θεσμικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση θεμάτων των μειονοτήτων, τη διάρθρωση διαλόγου με τους εκπροσώπους των μειονοτήτων, τη χρήση των μειονοτικών γλωσσών στις σχέσεις με τις διοικητικές αρχές, η χρήση του μειονοτικών γλωσσών, έκθεση παραδοσιακών ονομασιών, τοπικά ονόματα οδών, άλλες τοπογραφικές ενδείξεις, ιδίως σε περιοχές που κατοικούνται παραδοσιακά από μέλη των εθνικών μειονοτήτων και σε σημαντικό αριθμό”. Αυτά τα επισημαίνει το Συμβούλιο της Ευρώπης, όχι το Κόμμα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Ως εκ τούτου, το Κόμμα Ένωσης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, όσες φορές το έχετε καλέσει για τη συμβολή του με την τεχνογνωσία του έχει προσφέρει τη συμβολή του, αλλά αν πραγματικά αισθάνεστε ότι η χώρα μας μπορεί να δώσει διαλέξεις τριγύρω για την κατάσταση των δικαιωμάτων των μειονοτήτων, να πούμε στο ευρωπαϊκό Συμβούλιο να σας καλέσουν να κάνετε μια διάλεξη, έτσι ώστε να μην κάνουν τέτοια λάθη στις αναφορές τους. Αυτό είναι σαφές. Δεύτερον, έχουμε το υπόλοιπο μέρος του τριώνυμου που αφορά τις κρατικές δομές. Κύριε Πρωθυπουργέ, έχετε μια Κρατική Επιτροπή εξαρτώμενη από τον Πρωθυπουργό, το Συμβούλιο των Υπουργών. Αυτή την Επιτροπή την κατηγορεί το Συμβούλιο της Ευρώπης για δύο ουσιώδη ζητήματα, με συμβιβαστική εκπροσώπηση της μειονότητας και συμβιβαστική ανεξαρτησία. Κατά συνέπεια, μια Κρατική Επιτροπή με συμβιβαστική ανεξαρτησία και εκπροσώπηση, σύμφωνα με το Συμβούλιο της Ευρώπης, μπορείτε να το θεωρήσετε ως ένα κυβερνητικό και κρατικό όργανο, το οποίο μπορεί να υλοποιήσει πολιτικές και μπορεί να συμβάλει αποτελεσματικά σε αυτή την κατεύθυνση; Φυσικά, και δεν μπορεί να το κάνει. Σε αυτό πλαίσιο, επιτρέψτε μου να θίξω ένα θέμα, για το οποίο πάλι θα χρησιμοποιήσω τη γλώσσα των διεθνών συμβάσεων και όχι τη γλώσσα του Κόμματος Ένωση Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ή τη γλώσσα του ΕυάγγελουΝτούλε.

Το Συμβούλιο της Ευρώπης αναφέρει στην αναφορά του, και αυτή την ορολογία παίρνει και η αναφορά προόδου του 2014, «Στην Αλβανία, η εικόνα σχετικά με τα δικαιώματα των μειονοτήτων», τονίζει τον όρο “είναι” μικτή εικόνα”.”. Έχουμε μια μικτή εικόνα. Η υπερηφάνεια για μένα ως εκπρόσωπο της ελληνικής μειονότητας, όπως και για εσάς, ως εκπρόσωποι της πλειοψηφίας, είναι ότι έχουμε κρατήσει μεταξύ των μελών μας μια πολύ θετική σχέση, αλλά πάνω απ ‘όλα είναι η αξία των απλών πολιτών, οι οποίοι γνωρίζουν πώς να σέβονται την προσωπικότητα και τα χαρακτηριστικά του καθενός. Η πρόοδος δεν είναι τόσο πολύτιμη για σένα και για μένα, κύριε Πρωθυπουργέ, για τους υπουργούς σας και το Κοινοβούλιό μας, γιατί λέει: «Υπάρχουν δύο πλευρές. Σε μια εποχή που διεθνοτικές σχέσεις υπήρξαν γενικά θετικές, λείπει η νομοθεσία”, που θα την φτιάξουμε εμείς, δεν θα την κάνουν οι πολίτες, οι πολίτες έχουν πολύ θετικές σχέσεις μεταξύ τους. Εμείς δεν δημιουργούμε νομοθεσία για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των μειονοτήτων. Εμείς δεν δημιουργούμε δομές, οι οποίες θα είναι σε θέση να εφαρμόσουν αυτή την ισχύουσα νομοθεσία, που πρέπει να βελτιωθεί. Συχνά η πολιτική δεν εγγυάται όλες τις προϋποθέσεις που είναι απαραίτητες και απαιτούνται ώστε να είναι συνεχόμενη αυτή η υποδειγματική συνύπαρξη, να ενισχυθεί μελλοντικά, βελτιώνοντας απ’ όλες τις κατευθύνσεις. Είναι ένας κύκλος θεμάτων που αφορούν τις μειονότητες στην Αλβανία σήμερα, εκτός από το νόμο. Αναγνωρίζουμε την αξία της Υπουργού σε σχέση με τα σχολικά βιβλία, αλλά τονίζει ξανά ότι, όχι οπουδήποτε όπου υπάρχει ζήτηση σε όλη την Δημοκρατία για εκπαίδευση στη μητρική γλώσσα, το δικαίωμα αυτό εγγυάται. Έχουμε παραμείνει, λίγο πολύ, με πολύ λίγες αλλαγές σε σύγκριση με το 1990, στον περιορισμό αυτού του διακιώματος στις αυθαίρετες περιοχές που έχουν καθοριστεί ως μειονοτικές από το προηγούμενο ολοκληρωτικό, πράγμα απαράδεκτο και μη αποδεκτό στο πλαίσιο των νέων ευρωπαϊκών εξελίξεων. Κατά συνέπεια, η κατάσταση αυτή πρέπει να αλλάξει και αυτό δεν μπορεί να αλλάξει λέγοντας ότι εμείς είμαστε παράδειγμα και δεν πρέπει να λάβουμε τέτοια μέτρα, τα οποία θα μας οδηγήσουν σε πιο θετικά αποτελέσματα. Έχουμε ένα πολύ σημαντικό κεφάλαιο, το οποίο είναι η απογραφή. Εσείς, κύριε Πρωθυπουργέ, ως επικεφαλής του Σοσιαλιστικού Κόμματος στην αντιπολίτευση δεν κρατήσατε μια στάση πριν, όπως και μετά την απογραφή του 2011. Δεν μπορείτε να φανταστείτε τι πρόβλημα έχει δημιουργήσει σε αυτή τη χώρα εκείνη η απογραφή. Κοιτάξτε πάλι την έκθεση του Συμβουλίου της Ευρώπης, της τρίτης παρακολούθησης! Κοιτάξτε έκθεση προόδου, κοιτάξτε τις συστάσεις που αναγκάστηκε να δώσει το Συμβούλιο της Ευρώπης, όπως είχε κάνει το 2011, χωρίς να δει αντιδράσεις, επέστρεψε στο Συμβούλιο των Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης, τον Φεβρουάριο του 2014. Η ενική απογραφή πληθυσμού ήταν παραβίαση του άρθρου 3, των ισχυρισμών των πολιτών μιας χώρας. Αυτό είναι το πρότυπο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Έχει εφαρμοστεί στις χώρες τους αυτό το πρότυπο, σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Είμαστε η μόνη χώρα όπου δεν έχει εφαρμοστεί. Η έκθεση αναφέρει σαφώς: “Πρέπει να ληφθούν από τώρα τα μέτρα, για να γίνει μια τέτοια απογραφή σύμφωνα με αυτές τις παραμέτρους στην επόμενη απογραφή.” Έχετε κανένα αντικείμενο ως κυβέρνηση όπου χρειάζεστε τη βοήθειά μας, για να την αναλάβουμε εμείς, ως βουλευτές; Δεν ξέρω ποια θα ήταν η πιο αποτελεσματική μορφή, ώστε να μην έχουμε μία απογραφή όπως αυτή του 2011, η οποία παραβίασε το δικαίωμα της υπεύθυνης δήλωσης, τιμώρησε το δικαίωμα της υπεύθυνης δήλωσης, εκτέθεσε τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών . Και οι τρεις αυτές είναι απαράδεκτες για τις σημερινές ευρωπαϊκές νοοτροπίες. Κατά συνέπεια, ακόμη και εδώ δεν θα πρέπει να δοθεί μια τελική απάντηση, του είδους ότι είμαστε υποδειγματική χώρα, αλλά μέσα από νομοθετικές πρωτοβουλίες, διοικητικές πρωτοβουλίες, που θα δώσουν μία διέξοδο σε αυτό το πρόβλημα, επειδή είσαι αξιόπιστος ως θεσμός, ως άτομο, όταν λες ότι έχουμε εγγυηθεί τα δικαιώματα των μειονοτήτων σε ικανοποιητικά επίπεδα, σε μια εποχή, όπου η πρώτη απάντηση σε μορφή ερώτησης από οποιονδήποτε συνομιλητή, θα είναι: “Πόσα μέλη των μειονοτήτων, στην μία ή άλλη μειονότητα, έχετε στη χώρα σας; Πού τους έχετε;”. Δεδομένου ότι πρόκειται για αντικρουόμενες συζητήσεις, έχουμε ορισμένες προδιαγραφές, οι οποίες έχουν γίνει αποδεκτές από όλες τις πλευρές, ακόμη και από εκείνους που είναι σε μειονοτική θέση στην κοινωνία, ακόμη και εκείνοι που διοικούν κρατικούς και κυβερνητικούς φορείς σε μια χώρα. Συνεπώς, θα πρέπει να εφαρμόσουμε αυτές τις πρακτικές στη χώρα μας. Δεν είναι πρακτικές που βλάπτουν τα συμφέροντα της χώρας μας, αλλά συμβάλλουν υπέρ μας και υπέρ του συμφερόντος της χώρας μας.
Περνάμε στο τρίτο σημείο: μερικές φορές, δεν μπορούμε να υποθέσουμε ότι το να αγωνίζεσαι για τα ανθρώπινα δικαιώματα, θα αντιμετωπίσεις στερεότυπα και προκαταλήψεις.

Για όλους εκείνους που αποφασίζουν να μπουν στην πρώτη γραμμή για την υποστήριξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, είναι γνωστό ότι θα αντιμετωπιστούν με προκατάληψη, και όχι με την κατάλληλη κοινωνική αξιοπρέπεια, όχι με την κατάλληλη δεοντολογία και ούτω καθεξής. Προσωπικά, ανησυχώ ότι όχι όσον αφορά την κοινωνία και τους πολίτες, αλλά σε επίπεδο πολιτικό και των μέσων ενημέρωσης, έχουν μια όχι θετική προοπτική. Κοιτάξτε κάθε φορά που ένας εκπρόσωπος μιας μειονότητας υψώνει την φωνή του, υπερασπίζοντας τα δικαιώματα των μειονοτήτων, υπάρχουν «ετικέτες» απόλυτα αρνητικές, οι οποίες στιγματίζουν πολύ επικίνδυνα μέχρι και σε προσωπικό και ατομικό επίπεδο και η μεγαλύτερη δυστυχία είναι ότι απέναντι σε αυτά τα φαινόμενα, εμείς που έχουμε ως καθήκον να τα προβλέψουμε, σιωπούμε. Κύριε Πρωθυπουργέ, δεν έχω καμία προσωπική δυσαρέσκεια, αλλά έχω όσον αφορά την διοίκηση των φορέων. Όταν συζητούσαμε για το θέμα της Χιμάρρας, η οποία είναι εξ ολοκλήρου ένα θέμα για τα δικαιώματα των μειονοτήτων, το έχουμε εξαντλήσει και αν λύσουμε στο πλαίσιο αυτών των δικαιωμάτων. Όσο και να προσπαθείτε να το αποκλείσετε, δεν μπορεί να αποκλειστεί. Είναι καθαρά θέμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Έχετε παραβιάσει το άρθρο 16 της Σύμβασης. Ας σας το αναλύσουν οι εμπειρογνώμονες των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ότι με την εδαφική-διοικητική μεταρρύθμιση, έχετε παραβιάσει το άρθρο 16 της σύμβασης-πλαισίου. Επαναφέροντας τη συζήτηση που είχαμε (δεν έχω καμία δυσαρέσκεια για τον τρόπο που αναπτύχθηκε η συζήτηση ανάμεσα σε εσάς και εμένα), σε αυτή την αίθουσα υπήρξαν φωνές βουλευτών με τους οποίους «φλερτάρετε» για ρευστότητα στις συνεργασίες, οι οποίοι δεν δίστασαν να υψώσουν τη φωνή τους, λέγοντας: «Προδότη», τη στιγμή που σας απευθυνόμουν. Δεν ήταν αρμοδιότητά μου να απαντήσω, διότι ούτε με άγγιζε, αλλά ταίριαζε σε εσάς ακόμη και στην αίθουσα της Βουλής να διατηρήσετε μια στάση και να μην επιτρέπατε τέτοια δρώμενα, τα οποία δεν έχουν τίποτα κοινό με τη δημοκρατική καλλιέργεια και επιπλέον με την δική μας ευρωπαϊκή νοοτροπία και πνεύμα. Προσωπικά, κύριε Πρωθυπουργέ, αλλά και ως Κόμμα της Ένωσης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων είναι στη διάθεσή σας κάθε φορά που θα ζητήσετε την υποστήριξη και τη συμβολή μας στη βελτίωση της κατάστασης, όπως της νομοθεσίας, όπως της εφαρμογής, καθώς και την κοινωνική νοοτροπία. Σας ευχαριστοώ! Ιλίρ Μέτα – Σας ευχαριστώ, κ. Ντούλε! Κύριε Πρωθυπουργέ, Έντι Ράμα, παρακαλώ!

Έντι Ράμα – Παρακολουθώντας από πίσω την απάντηση, παρατήρησα ότι στην αίθουσα υπάρχουν εκπρόσωποι της μειονότητας και στο Σοσιαλιστικό Κόμμα, και στο Σοσιαλιστικό Κίνημα για Ενσωμάτωση και όχι μόνο στο Κόμμα Ένωσης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Ακόμα και αυτό, είναι πρωτοφαές για τα Βαλκάνια. Πείτε μου ένα άλλο κοινοβούλιο στα Βαλκάνια, βόρεια ή νότια, όπου μεγάλα κόμματα ή τα κόμματα του Κοινοβουλίου έχουν εκπροσώπους των γειτόνων. Από την άλλη πλευρά, επαναλαμβάνω, στο Διοικητικό Συμβούλιο της Ραδιοτηλεόρασης, και λίγο νωρίτερα, όταν ψηφίσαμε, εμείς οι ίδιοι δεν έχουν κάνει την πιο όμορφη επιλογή για εμάς, αλλά έχουμε επιλέξει βάσει του ενδιαφέροντος σύμφωνα με το δίκαιο όλων εκείνων οι οποίοι απαιτούσαν να είναι μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου. Και δεν υπάρχει στο νόμο, αν και υπήρχε, αλλά όχι πλέον, ο ορισμός αναγκαστικής ύπαρξης εκπροσώπων της μειονότητας. Ενώ, για παράδειγμα, στο υπουργικό συμβούλιο του υπουργού Υγείας από τα 4 άτομα, 3 ανήκουν στην μειονότητα. Με αυτή τη λογική θα πρέπει να του πούμε τους βγάλει, να άλλαξει την αναφορά, επειδή έχει πάρει στο λαιμό του την πλειοψηφία. Όσον αφορά την επιτροπή, η Κρατική επιτροπή για τις Μειονότητες έχει επικεφαλή την Κωνσταντίνα, που όλοι την γνωρίζουμε ως μία εκφραστική εκπρόσωπο της μειονότητας. Και γι’ αυτό, εμένα προσωπικά, άμεσα, με έχουν συγχαρεί για το γεγονός ότι σεβόμαστε την επιλογή της εκεί και δεν την έχουμε μετακινήσει, από τους γείτονές μας. Άμεσα συγχαρητήρια. Εάν τώρα εσείς έχετε κάποιο πρόβλημα με την Κωνσταντίνα, τότε βρείτε «Doruntinin» και αλλάξτε το. Το πρόβλημα είναι ότι δεν μπορείς να μας πεις και δεν μπορείς να απαιτήσεις από εμάς, γιατί είναι υπεύθυνος της επιτροπής μία εκπρόσωπος της μειονότητας που δεν έχει, δεν απολαμβάνει το θαυμασμό του Κόμματος Ένωσης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Πρέπει να χωρίσουμε αυτά τα πράγματα κάπως, κατ’ αρχήν. Επίσης, γνωρίζω ότι στην Ιταλία υπάρχει μια μειονότητα που εκπροσωπείται στη Βουλή των Κοινοτήτων, εκπροσωπούμενη στη Γερουσία, η οποία είναι αυστριακή μειονότητα, αλλά δεν έχω δει στην ιταλική εθνική τηλεόραση κάποιο αυστριακό μέρος των ειδήσεων στην αυστριακή γλώσσα. Δεν έχω δει. Ωστόσο, για να απαντήσω στην ερώτησή σας, δηλαδή για να τηρήσουμε τις συστάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, για να συνεχίσουμε να ακονίζουμε το παράδειγμά μας – γιατί εάν αναφερθούμε στο Συμβούλιο της Ευρώπης για τους γείτονές μας, τότε θα πρέπει να κλείσουμε αμέσως πόρτες και παράθυρα, επειδή ποιον έχουμε γύρω μας σχετικά με τις μειονότητες, αναφερόμενοι στην αυστηρότητα με την οποία το Συμβούλιο της Ευρώπης το τονίζει, αλλά είναι καθήκον το έργο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου να το πράξει αυτό, – και για να βελτιώσουμε το νομικό και πολιτικό πλαίσιο για την προστασία των μειονοτήτων που τονίσατε εδώ, έχουμε δημιουργήσει μια ειδική ομάδα εργασίας στην οποία συμμετέχετε και εσείς. Οπότε, συμμετέχουν εκπρόσωποι των μειονοτήτων και όπου εσείς είστε καλοδεχούμενος να είστε παρών κάθε φορά που συγκεντρώνεται ομάδα, ώστε να μην επιτρέψουμε στην ομάδα να παρεμποδίσει την περαιτέρω τελειότητα του ακτινοβόλου παραδείγματός μας για την μειονότητα. Υπάρχει ένα σημείο όπου συμφωνούμε πλήρως, σε αυτό που είπατε: η απογραφή. Και εγώ είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι εκείνη η απογραφή δεν υπήρξε, δεν εκπροσώπησε αναλόγως, με ακεραιότητα και επαγγελματισμό, τον πληθυσμού της Αλβανίας σήμερα. Πιστεύω ότι ο αριθμός των Αλβανών εκφράστρηκε χαμηλότερος από ό,τι είναι στην πραγματικότητα. Και λυπάμαι που το λέω, θα ήθελα να ήμουν λάθος, θα ήθελα πολύ μια μελλοντική απογραφή να αποδείξει το αντίθετο, ότι υπάρχει μια συνεχόμενη ιστορική τάση, ευανάγνωστη, να μειώνεται ο αριθμός μας. Για περισσότερα, θα χρειαζόταν μια ξεχωριστή συζήτηση. Ακριβώς όπως πιστεύω ότι υπάρχει μια εντελώς παραμορφωμένη παρουσίαση και σε άλλες πτυχές, συμπεριλαμβανομένης της θρησκευτική πτυχής, διότι η απογραφή έγινε σε αντίξοες συνθήκες, από τη μία πλευρά, με μια πολύ μεγάλη αντοχή για μια άλλη πτυχή που μας έκανε πάλι, πρωταθλητές στα Βαλκάνια, ή όχι, για τη δήλωση της εθνικότητας. Και εκεί υπήρξε πολύ μεγάλη αντίσταση επίσης, καθώς υπήρξε αντίσταση και σε πολλές άλλες πτυχές. Έτσι, στην απογραφή του πληθυσμού, είμαστε απολύτως σύμφωνοι από κοινού, ότι θα μας χρειαστεί μία επανεξέταση μακριά από την πολιτική, μακριά από την πολιτικοποίηση, για να συντάξει πάνω απ’ όλα τον πραγματικό αριθμό των Αλβανών. Στη συνέχεια, βέβαια, να καταλήξουμε στον πραγματικό αριθμό όλων των άλλων, και όλων εκείνων των άλλων πτυχών που έχει η απογραφή. Όσον αφορά τον πρωταθλητή, μην με προκαλείς. Γιατί μίλησες για την οικονομία και τις συντάξεις. Και είναι ο μόνος λόγος που σοβαρά με έκανε να πω ότι, μεταξύ των πολλών δεινών που προκάλεσε η οικονομική κρίση στη γειτονική χώρα, αυτό ήταν καλό, ότι πολλές από αυτές τις καταχρηστικές συντάξεις διεγράφησαν. Αυτό το επίτευγμα, πιστεύω, θα ενισχύσει τις διμερείς σχέσεις! Όσον αφορά, επαναλαμβάνω, όλα τα υπόλοιπα, είναι απολύτως σε ένα μήκος κύματος, αλλά θα πρέπει να εργαστούμε ειδικότερα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων. Ενώ ούτε χθες, ούτε σήμερα, ούτε αύριο, και πιστεύω ότι, όσο θα υπάρχει Σοσιαλιστικό Κόμμα της Αλβανίας στη χώρα αυτή, η Χιμάρρα δεν θα είναι ένα θέμα προς συζήτηση! Επειδή δεν έχει υπάρξει θέμα προς συζήτηση παλαιότερα. Σήμερα, ακόμη λιγότερο μπορεί να γίνει αποδεκτή ως θέμα για συζήτηση και στο μέλλον, είμαι πεπεισμένος ότι δεν μπορεί να υπάρξει θέμα προς συζήτηση. Η Χιμάρρα δεν είναι μειονότητα! Η Χιμάρρα δεν είναι ένα μέρος το οποίο πρέπει να αντιμετωπιστεί, ή να θεωρηθεί ως μια περιοχή όπου υποτίθεται ότι έχουν επηραστεί τα δικαιώματα των μειονοτήτων. Και αν έχετε απαιτήσεις για την Χιμάρα, σας καλώ να δείτε Τροπόγια, Κούκες, Ντίμπρα, Σκόδρα, Ελμπασάν και όλα τα άλλα, να τα κάνετε πακέτο, όπως τα έχουν κάνει πακέτο εκείνοι που λείπουν σήμερα από εδώ. Επειδή έχουμε ζήσει πιο αμοιβαίες δυσάρεστες καταστάσεις και έχουμε δει τη Χιμάρρα να χρησιμοποιείται καταχρηστικά, να καταχράζεται περισσότερο από μία φορά. Και, ακριβώς, ένας από τους λόγους για τους οποίους θα πρέπει στη συνέχεια να αντιμετωπίσουμε και αντίθετες συμπεριφορές, που είναι κατακριτέες, είναι και αυτό το είδος της κακοποίησης. Έτσι, μοιραζόμαστε την πεποίθηση ότι στην Αλβανία ο εθνικισμός είναι το τελευταίο πράγμα που θα θέλαμε να συμβεί και ποτέ να μην υπάρξει η Αλβανία θήραμα του εθνικισμού, αλλά, από την άλλη πλευρά, θα πρέπει επίσης να συμφωνήσουμε ότι δεν θα πρέπει ποτέ να τροφοδοτήσουμε τη μηχανή του εθνικιστικού μίσους. Λέγοντας αυτό, με πολύ ειλικρίνεια, πιστεύω όπως εσείς καλέσατε εμένα, καλείτε τη κοινή μας κυβέρνηση και καλελιτε όλη την αμοιβαία συμμαχία μας, να προβληματιστούν σχετικά με τα όσα είπατε, δίνεται και σε μένα το δικαίωμα να σας καλέσω έτσι ώστε φέρετε το κόμμα σας σε μια νέα ιστορική φάση, επειδή στη συνεχόμενη προσπάθεια να δημιουργηθούν λόγοι που είναι τόσα άλλοθι και και τόσες ανάγκες για να προσδιοριστεί το κόμμα, έχετε και εσείς ευθύνη για τις εμφανίσεις, ανεπιθύμητα από την πλευρά του εθνικισμού, στην αντίθετη πλευρά. Έτσι, εμείς θέλουμε όες οι μειονότητες να έχουν ισχυρότερη εκπροσώπηση, πιο αξιοπρεπή. Προσωπικά πιστεύω ότι το Σοσιαλιστικό Κόμμα και το Σοσιαλιστικό Κίνημα για Ενσωμάτωση εκπροσωπούν τις μειονότητες και θα τις εκπροσωπούν άνετα, ακόμα και χωρίς να είναι παρών το κόμμα σας, με την έννοια εάν δεν θα υπήρχε, αλλά το γεγονός ότι υπάρχει ένα εξαιρετικά πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο. Εμείς το θεωρούμε σημαντικό στοιχείο αυτού του συνασπισμού και επιθυμούμε να προχωρήσουμε από κοινού με μια ατζέντα εκσυγχρονισμού, υποδειγματική, ακόμη και για τους γείτονές μας, γιατί από αυτή την άποψη, όπως και να το δείτε, δεν υπάρχει ούτε στο βορρά, ούτε στο νότο, άνθρωπος, κράτος, κοινωνία που να μας προσφέρεται τουλάχιστον σε αυτή την πτυχή. Για να μην πάω πιο μακριά, με τους Εβραίους και άλλες ιστορίες που εξακολουθούν να μιλούν πιο δυνατά για το ποιοι είμαστε εμείς οι Αλβανοί σε σχέση με τις μειονότητες και σε σχέση με τον άλλον, όταν εμφανίζεται με τη μορφή της μειονότητας. Σας ευχαριστώ! Ιλίρ Μέτα – Ευχαριστώ! Κύριε Ντούλε, έχετε ακόμη 3 λεπτά, σύμφωνα με τον Κανονισμό, αν θέλετε να συνεχίσετε. Παρακαλώ!

Ευάγγελος Ντούλε: Αξιότιμοι συνάδελφοι, επιθυμώ να τονίσω δυο-τρία πράγμτα ώστε να κλείσει αυτή η αντιπαράθεση. Δεν μπορώ να μην εκφράσω την εκτίμηση πως ο Κύριος Πρωθυπουργός είναι ευπρόσδεκτος σχετικά με την βελτίωση των προδιαγραφών. Εκεί όπου διαφωνούμε, και εκεί έχουμε τη λύση. Στην ημερήσια διάταξη όπως ακούσαμε και τα συγκεκριμένα προβλήματα δεν συμφωνήσαμε, διότι θα πρέπει να υπάρξει ένας διάλογος και να το βελτιώσουμε. Αυτό είναι μια κοινή ανησυχία. Την ατζέντα την έχει καθορίσει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και η Ευρωπαϊκή Ένωση και, ως εκ τούτου, είτε θέλουμε είτε όχι, το έχουμε μπροστά. Όσο πιο γρήγορα το αναλύσουμε, τόσο πιο γρήγορα θα ενσωματωθεί. Όσο περισσότερο το ωθήσουμε σ το χρόνο και το παραβλέψουμε, τόσο πιο ισχυρό θα το βρούμε μπροστά. Κύριε Πρωθυπουργέ, η νοοτροπία και η αντίληψη των μειονοτικών περιοχών έχει τουλάχιστον δύο δεκαετίες,που δεν λειτουργεί πλέον λόγω των πιέσεων της Ευρώπης στη χώρα μας. Οπότε, μην το αναφέρετε ξανά! Δεν υπάρχουν στη σημερινή κουλτούρα των μειονοτικών δικαιωμάτων μειονοτικές περιοχές. Υπάρχει σεβασμός στα δικαιώματα των μειονοτήτων όπου και αν ζουν παραδοσιακά και σε μεγάλους αριθμούς. Και η Χειμάρρα είναι ένας χώρος και δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για κερδοσκοπία άλλου τύπου που έχει μια παρουσία παραδοσιακή ελληνική εθνική μειονότητα και, κατά συνέπεια, η σύμβαση-πλαίσιο θα πρέπει να ισχύει και για όσους αισθάνονται και να αυτοπροσδιορίζονται ως μέλη της μειονότητας. Επίσης, θα ήθελα να ολοκληρώσω τονίζοντας ότι είναι ένα δύσκολο ζήτημα, αγαπητοί συνάδελφοι, ο διάλογος για τα δικαιώματα των μειονοτήτων, αλλά ταυτόχρονα απελευθερωτικός. Πρέπει να προσαρμοστούμε, να συζητήσουμε και να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις γιατί είναι υποκρισία να μιλάμε για δημοκρατία και εξευρωπαϊσμό, να αποδεχθείς με τα μάτια κλειστά τις παρατηρήσεις του ΔΝΤ, της Παγκόσμιας Τράπεζας ή οποιουδήποτε άλλου οικονομικού-χρηματοπιστωτικού ιδρύματος, όταν πρόκειται για συστάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Ευρώπης, της Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες αγγίζουν τα θέματα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, πόσο μάλλον των δικαιωμάτων των μειονοτήτων, για να κλείσουμε τα αυτιά μας. Φυσικά, δεν βλάπτει το κόμμα που κρούει τον κώδωνα, αλλά εκείνο για το οποίο χτυπάει η καμπάνα. Σας ευχαριστώ! Ιλίρ Μέτα – Σας ευχαριστώ, κ Ντούλε! Έτσι, εδώ κλείνει η επερώτηση για σήμερα.

0 comments

Add your comment

Nickname:
E-mail:
Website:
Comment:

Other articlesgo to homepage

Προεκλογική συνάντηση της ΟΜΟΝΟΙΑΣ στο Δήμο Δρόπολης

Προεκλογική συνάντηση της ΟΜΟΝΟΙΑΣ στο Δήμο Δρόπολης(0)

Συνάντηση στελεχών και κατοίκων της περιοχής διοργανώθηκε σήμερα στη Δερβιτσάνη, με το συντονισμό του Παραρτήματος της ΟΜΟΝΟΙΑΣ στο Αργυρόκαστρο, αναφορικά με τις εκλογές της 25ης Απριλίου. Κεντρικός ομιλητής στη συνάντηση ήταν ο Πρόεδρος του ΚΕΑΔ – Ένωση για Ανθρώπινα Δικαιώματα ενώ μετείχαν επίσης ο υποψήφιος της Συμμαχίας για Αλλαγή της Αντιπολίτευσης κ. Κώστας Μπάρκας και

Συνάντηση προέδρου ΚΕΑΔ, Βαγγέλη Ντούλε και ΔΕΕΕΜ-Ομονοίας  με τον Υπουργό Εξωτερικών κ. Νίκου Δένδια

Συνάντηση προέδρου ΚΕΑΔ, Βαγγέλη Ντούλε και ΔΕΕΕΜ-Ομονοίας με τον Υπουργό Εξωτερικών κ. Νίκου Δένδια(0)

Συνάντηση με μέλη της ελληνικής εθνικής μειονότητας στην Αλβανία πραγματοποίησε, ο υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας, μαζί με τον υφυπουργό Εξωτερικών, Κώστα Βλάση, στο υπουργείο. Συγκεκριμένα, συναντήθηκαν με τον πρόεδρο της ΔΕΕΕΜ-Ομονοίας, Βασίλη Κάγιο, τον πρόεδρο του ΚΕΑΔ, Βαγγέλη Ντούλε και τον πρόεδρο του παραρτήματος Ομόνοιας στη Χειμάρρα, Φρέντι Μπελέρη, σύμφωνα με σχετική ανάρτηση του υπουργείου

Προεκλογική συνάντηση στο Παράρτημα ΟΜΟΝΟΙΑΣ στη Χιμάρα

Προεκλογική συνάντηση στο Παράρτημα ΟΜΟΝΟΙΑΣ στη Χιμάρα(0)

Ντούλες: Με την ψήφο και την επιλογή μας στις 25 Απρίλη ας στηρίξουμε το διαχρονικό αγώνα για ιδιοκτησιακό, σεβασμό της αρχής αυτοπροσδιορισμού, γλώσσα και παιδεία για τα μέλη της ΕΕΜ Με πρωτοβουλία του Τοπικού Παραρτήματος της ΔΕΕΕΜ.ΟΜΟΝΟΙΑ πραγματοποιήθηκε σήμερα στο κέντρο της Χιμάρας, προεκλογική συνάντηση με κεντρικό ομιλητή τον Πρόεδρο της Ένωσης για Ανθρώπινα Δικαιώματα

Προεκλογική δραστηριότητα της ΟΜΟΝΟΙΑΣ  στη Λειβαδιά

Προεκλογική δραστηριότητα της ΟΜΟΝΟΙΑΣ στη Λειβαδιά(0)

Συνάντηση με στελέχη και μέλη των δομών της ΔΕΕΕΜ ΟΜΟΝΟΙΑ στις περιοχές των Αγίων Σαράντα, διοργάνωσε σήμερα το τοπικό της Παράρτημα ενόψει των Εκλογών της 25ης Απριλίου, στη Λειβαδιά. Στη συνάντηση παραβρέθηκαν και μίλησαν ο Πρόεδρος της Ένωσης για Ανθρώπινα Δικαιώματα – ΚΕΑΔ κ. Βαγγέλης Ντούλες καθώς επίσης και η επικεφαλής του Συνδυασμού της Αντιπολίτευσης

Ο Ντούλες για τις παραβιάσεις των δικαιωμάτων και συμφερόντων της ΕΕΜ, το ρόλο της Ελλάδας στις ενταξιακές διαδικασίες της Αλβανίας κ.α.

Ο Ντούλες για τις παραβιάσεις των δικαιωμάτων και συμφερόντων της ΕΕΜ, το ρόλο της Ελλάδας στις ενταξιακές διαδικασίες της Αλβανίας κ.α.(0)

Η μετακίνηση του Προέδρου της Ένωσης για Ανθρώπινα Δικαιώματα-ΚΕΑΔ, Βαγγέλη Ντούλε, απ’ την εκλογική Περιφέρεια Αυλώνας σ’ αυτή της Πρωτεύουσας – Τίρανα, ενώ εκ πρώτης όψης φαίνεται όχι θεμιτή, λειτουργεί ωστόσο ουσιαστικά σε ότι αφορά την μεταφορά των προβλημάτων που απασχολούν τα μέλη της ΕΕΜ, ως κεντρικό πολιτικό ζήτημα. Εξ άλλου ο κ. Νοτύλες έχει

read more

Opinion

read more

Contacts and information

Social networks

Most popular categories

Partia Bashkimi per te Drejtat e Njeriut Copyright PBDNJ All rights reserved.